Як писати диктант
- Уважно прослухайте текст диктанту.Коли вчитель зачитуватиме кожне речення в цілому, слухайте його до кінця й не робіть ніяких записів.
- Починайте записувати речення лише тоді, коли вчитель почне його читати частинами, роблячи тривалі паузи.
- Під час записування речення більше звертайте увагу на орфографію (написання слів), але не треба забувати й про розділові знаки.
- Під час перевірки записаного речення потрібно передусім зважати на інтонацію й особливо ретельно перевіряти поставлені розділові знаки ( у цьому важливу роль відіграють паузи: ледь помітну паузу роблять у тих місцях, де треба поставити кому, а більш помітну – на місці двокрапки чи тире; явна пауза означає, що треба поставити крапку з комою).С
- Сконцентруйте свою увагу й не відволікайтеся під час написання диктанту.
- Не «збирайте» помилки, зазираючи під час написання диктанту в роботу сусіда (як показує практика, на це, по-перше, витрачається час, якого і так мало, а по-друге, потім часто доводиться шкодувати через помилку, допущену внаслідок такого виправлення).
Як учити вірші
- Бажано вчити вірші упродовж декількох днів.
- Прочитай вірш. Які почуття він в тобі пробудив? Постарайся уявити те, про що пише автор.
- Прочитай вірш ще 2 – 3 рази і відтвори його напам’ять повністю (можна підглянути в книгу).
- Зверни увагу на ті рядки вірша, що гірше запам’ятовуються. Можеш позначити їх ключовими словами або схематичними малюнками на аркуші паперу, який буде у тебе перед очима.
- Якщо вірш учити важко, учи його по рядках; потім перший і другий ; перший, другий і третій.
- Відклади книжку. Повтори вірш увечері, добре відпочивши після виконання домашньої роботи.
- Щодня виразно читай вірш 1 – 2 рази батькам або друзям.
- Повтори вірш уранці перед виходом у школу того дня, коли розповідатимеш напам’ять його в класі.
Робота із зошитом
- Оформлення зошита: обгорни зошит (використовуй для цього спеціальну обкладинку), акуратно підпиши його; записи роби синьою ручкою; оформляй усі роботи відповідно до вимог вчителя.
- Ведення зошита: виконуй усі роботи (у тому числі малюнки, схеми) акуратно; не малюй і не записуй у зошиті зайву інформацію, що не стосується теми уроку; бережи зошит; не стирай гумкою записи, зроблені ручкою; пиши акуратно, розбірливо; записуй правила і найважливішу інформацію з теми уроку.
- Перевіряння і виправлення помилок, перевіряй роботу від початку до кінця, і навпаки; кожне слово читай по складах; якщо не впевнений у правильності написання слова, спробуй згадати правило; якщо допустив помилку, не засмучуйся – акуратно виправ її олівцем; роби роботу над помилками (аналіз помилок);
Як підготуватися до виразного читання тексту
- Уважно перечитайте текст. Уявіть собі те, про що у ньому йдеться.
- Визначте тему, основну думку, основний тон висловлювання.
- Подумайте з якою метою ви читатимете цей текст, чому будете переконувати своїх слухачів.
- Підкресліть найважливіші у змісті слова, тобто логічно наголошені.
- Визначте паузи.
- Продумайте, як ви можете використати інші засоби усного мовлення: темп мови, гучність голосу тощо.
Як написати твір-опис за картиною
- Чітко визначити своє розуміння картини, відчуття настрою художника.
- Створити портретну характеристику героя(героїні) картини.
- Звернути увагу на деталі, що розкривають образ головного героя.
- Зробити необхідні повідомлення про художника – виконавця картини.
- Викладаючи свої думки, обов’язково їх аргументуйте, проаналізуйте кольорову палітру картини.
- Вживати тільки ті слова, значення яких ви знаєте.
- Прочитати написане, перевірити зміст, послідовність викладу, грамотність.
Як писати твір-роздум у жанрі есе
- Розпочинаючи роботу над твором, грунтовно продумайте його тему.
- Викладаючи в есе свої думки, не забувайте, що воно не претендує на вичерпне трактування теми.
- Стежте за тим, щоб ваші думки були власні.
- Визначте свої враження з конкретного питання.
- Викладайте свої враження з конкретного питання.
- Дбайливо ставтесь до художньої форми есе.
- Виражайте суб’єктивну думку.
- Продумайте, щоб есе було філософського або публіцистичного характеру.
- Формулюючи речення, намагайтеся використовувати свіжі метафори, афоризми.
- Визначте головну ідею твору – есе.
Як підготуватися до написання відгуку
- Приступаючи до написання відгуку на прочитану книгу, важливо продумати мету вашої творчої роботи ( поділитися враженням про книжку, посперечатися з приводу оцінки героїв твору, поставити проблемне запитання, що виникло під час читання до адресата – того, до кого ви хочете звернутися у своїй роботі – до автора твору, ваших друзів, батьків та ін., - та його форму: твір-роздум, нотатки до шкільної газети тощо).
- У вступній частині дайте загальну оцінку прочитаному, висловіть свої враження від твору, про який ви пишете відгук.
- В основній частині докладніше зупиніться на своїх враженнях від прочитаного, конкретно їх аргументуйте, зверніть увагу на позицію автора.
- Зробіть висновки щодо прочитаного твору.
Як читати книжку
- Пам'ятай: читання — одне з найважливіших завдань у самоосвіті, ставитись до нього треба серйозно.
- Внутрішньо налаштуйся на читання. Не поспішай, не «ковтай» зміст книжки, а читай уважно, вдумливо, намагайся запам'ятати прочитане.
- Зміст треба осмислювати. Не можна допускати механічного фіксування тексту.
- Вчися читати швидко, не проговорюючи про себе, охоплюй поглядом цілі фрази, речення.
- Для свідомого сприймання прочитай передмову; перегортаючи сторінки, обміркуй заголовки.
- Коли щось незрозуміло, не поспішай гукати на допомогу інших. Спочатку спробуй самостійно розібратися.
- Роби помітки, виписки, за потреби склади план (тези, конспект).
- Найцікавіше запам'ятай. Порівняй прочитане з уже відомими фактами, знайди йому місце в системі знань.
- Прочитавши книжку, обміняйся думками і враженнями про неї з друзями, дай оцінку. Згадай основні образи, події, думки.
- Порівняй власну думку про книжку з відгуками і рецензіями на неї: один розум добре, а колективний — краще.
- Зроби відповідні записи про книжку у читацькому щоденнику.
Як писати переказ
- Не відволікайтеся під час прослуховування тексту; слухайте уважно, максимально зосередившись на читанні вчителя.
- Під час першого прослуховування тексту намагайтеся уявити почуте в образах, а також час і місце, про які йдеться.
- Після першого прослуховування тексту намагайтеся згадати, з яких за змістом частин він складається (частини співвідносні з абзацами) і в якій послідовності розгортаються події чи йде виклад думок. Протягом відведених п’яти хвилин між двома читаннями тексту можна занотувати в чернетці слова, словосполучення, прості речення, дати, умовні позначення (по суті, це має бути план переказу).
- Під час повторного читання не намагайтеся записати абсолютно все чи майже все почуте в чернетку, краще занотовуйте ключові слова, словосполучення чи невеликі речення, дати й власні назви. Радимо при цьому в чернетці пропускати між записами по одному-два рядки для того, щоб потім уписати у вільні місця відтворене з пам’яті.
- Написавши переказ у чернетці, уважно прочитайте й відредагуйте його (перевірте текст на предмет тавтології, багатства словника, поділу на абзаци, милозвучності, правописного оформлення тощо).
- Уважно перепишіть редагований текст начисто.
- Перевірте чистовий варіант переказу.