- Назва твору.
- Жанр, жанровий різновид.
- Функція твору в давні часи і зараз (утилітарна, естетична, інформаційна, дидактична).
- Герої (діючі особи) – головні, другорядні. Сюжетно-композиційна лінія.
- Особливості мови. Художньо-образні засоби: (образи; метафори; порівняння; епітети; паралелізми; пестливі слова; гіперболізація; тавтологія; символіка реалій, кольорів, чисел; звертання; діалогічні вставки; гумор; сарказм; іронія та ін.).
- Етнокультурний зміст (зв’язок з етнічною історією, народними уявленнями, віруваннями, ментальністю).
Зразок аналізу твору:
- «Яйце-райце».
- Казка, чарівна.
- Сакрально-дидактична.
- Головні герої: Стрілець і Парубок – його син, Орел, Змія, Зміючка. Другорядні герої: Родичі Орла, змії, Золотий Заєць.
Вступ являє собою елементи космогонічного міфу про боротьбу між птахами і
тваринами, в якій перемагають останні, але лишається живим лише мудрий Орел.
І – «Орел і Стрілець» – обіцянка Орла віддячити Стрільцеві за збережене життя,
вигодовування Орла Стрільцем, повчання Орлом Стрільця («не роби іншому того,
чого самому собі не бажаєш»), здобуття Яйця-райця в обмін на Орла у його
родичів.
ІІ – «Стрілець і Змія» – послуга (відновлення розбитого Яйця-райця) в обмін на
народженого сина; відправленя сина в потойбічний світ зі Змієм.
ІІІ – «Парубок, Змія, донька Змії» – загадування нереальних завдань Змією
Парубкові; допомога Зміючки у їх виконанні; втеча молодих людей від Змії.
ІV – «Парубок і дівчина-Зміючка» – порушення табу Парубком, забуття коханої;
підготовка до весілля з іншою; оживлення Зміючкою голубів, зліплених на
весільний коровай, які нагадують парубкові про кохану та її допомогу йому)
Символіка:
Яйце-райце – символ Вічності, Всесвіту, раю; два голуби на весільному короваї –
символ пари, кохання; син, відданий Змієві за яйце – символ роду, кровної
жертви; прийом потрійності (три завдання, три перевтілення Золотого Зайця; три
перевтілення під час втечі); колористика: золотий заєць; гіперболізовані
метафори («Змій летить, аж земля гуде»); приказка: «Це тільки цвіт, а ягід –
ніт»; традиційні казкові формули: «як мені не плакать…».
Світоглядна
основа казки – язичницька. У кожній частині діють різні групи героїв, що
виконують певні завдання. Кожна з частин навантажена окремою зашифрованою в
символьно-міфічній формі сакрально-світоглядною інформацією.
У казці яскраво простежується міфічна
основа і язичницький локутивний поділ: Світ Верхній (представник - мудрий Орел,
родичі якого володіють чарівним Яйцем-райцем), Середній (земний) – (представник
– Стрілець); Нижній Світ (потойбіччя) – представники Змія та її родина. В
потойбічному світі панує магія.
Стрілець пожалів Орла; вигодував його, принісши в жертву ялівку, корову, бугая;
витримав його науку, за що був нагороджений чарівним Яйцем-райцем – символом
Всесвіту і Вічності.
Язичницькі уявлення про світ відбиті і в мотивах жертвоприношення, заложних
мерців (замурована Зміючка), магічного перевтілення (Золотого Зайця в змію,
стару бабусю; парубка та дівчини під час втечі від Змія та Змії). У сюжеті
наявні також табу та перестороги (не розбити Яйце-райце, не огородивши; не
цілувати дядькової дитини), порушення яких обертається для героя нещастями
(втрата сина, забуття коханої). Відгомоном часу творення казки є її
матріархальність (Змія краще розвінчує магічні хитрощі втікачів, ніж її чоловік
Змій).
Мотиви загадування загадок, завдань, що є відгомоном давніх ініціацій, подані в
сюжеті у вигляді Зміїних завдань Парубкові, які неможливо виконати, не
володіючи магічними знаннями або без допомоги чарівників.
Взагалі, вся подорож Парубка до потойбіччя – набуття сакрального досвіду,
магічних знань. Витримавши складні ініціації, що загрожували його життю,
Парубок успішно повертається додому в новій якості.